startportalspacerdomain.skspacerblog.skspacersvadba.skspacermamicka.skspacerhockey-live.skspacermailbox.sk
banner

Popôrodná depresia

line

tehotenstvo a pôrod




print Vytlačte článok  send Doporučte článok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Pre niektoré čerstvé mamičky sú prvé dva týždne po pôrode časom poznačeným náhlymi zmenami nálady, zmiešanými pocitmi z materstva a navonok ničím neopodstatnenými záchvatmi plaču. Táto melanchólia môže mať príčinu v hormonálnych zmenách po pôrode, priebehu a spôsobe pôrodu ale aj v tom, ako je čerstvá mamička a jej materstvo prijímané v jej bezprostrednom okolí.
mama s dietatom v naruci_tsp103960971U približne 11 až 15 percent týchto mamičiek môže popôrodná depresia prejsť do chronickej formy a malé percento z uvedeného počtu týchto prípadov môže končiť vážnou psychickou poruchou osobnosti.

Ak po pôrode pozorujete na sebe aspoň jeden z nasledujúcich príznakov, môže to byť prejavom popôrodnej depresie:
  • Časté alebo pretrvávajúce pocity ničotnosti či prázdnoty.
  • Pocity pesimizmu a beznádeje.
  • Pocity viny, bezmocnosti a nehodnosti.
  • Strata záujmu o predtým obľúbené činnosti či záľuby.
  • Strata vitality, zvýšený pocit únavy.
  • Problémy so sústredením alebo pamäťou, neschopnosť rozhodnúť sa.
  • Nespavosť, skoré prebúdzanie sa alebo naopak časté zaspávanie.
  • Úbytok hmotnosti, alebo jej náhly nárast, nechuť do jedla, alebo časté prejedanie sa.
  • Nervozita a podráždenosť.
  • Myšlienky na samovraždu, alebo dokonca pokusy o samovraždu.
  • Dlhodobé bolesti hlavy alebo problémy s trávením odolávajúce bežnej liečbe či chronická bolesť.

Ako sa vyrovnať s popôrodnou depresiou

Ak máte pocit, že svoje melancholické nálady nedokážete zvládnuť, neváhajte vyhľadať odbornú lekársku pomoc. Existuje účinná a dostupná antidepresívna liečba, ktorá Vám nebude prekážať pri Vašich materinských povinnostiach. K účinnej svojpomoci pri depresiách patrí:
  • Stanovovanie si realistických cieľov a primerané rozdeľovanie úloh.
  • Veľké úlohy si rozdeľte na niekoľko menších, určte si priority v súlade so svojimi možnosťami.
  • Nevyhýbajte sa spoločnosti ostatných, nájdite si niekoho, komu môžete dôverovať.
  • Zúčastňujte sa činností, ktoré Vám pomôžu cítiť sa lepšie.
  • Pravidelne cvičte, aj keby to mala byť len obyčajná prechádzka.
  • Zmena nálady je zvyčajne pomalý postupný proces, neočakávajte „zázraky do troch dní a nemožné do týždňa.

autor: M. P.



Články na tomto portáli majú charakter všeobecnej informácie. Ich cieľom nie je nahrádzať odborné zdravotné vyšetrenie a starostlivosť. Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za následky spôsobené diagnostikou alebo liečbou výlučne na ich základe bez predchádzajúcej konzultácie s kvalifikovaným odborníkom.



line

Diskusia


forum 01.03.2007: admin, Diskusia k článku "Popôrodná depresia"