Je vaše dieťa nadané? - II. časť

výchova
Čím je dieťa staršie, tým viac sa u neho dajú rozpoznať isté sklony. Niekedy sú také silné, že presahujú bežné hranice. V takom prípade dospelí často hovoria o „nadaní“. Čo však predstavuje v skutočnosti „nadanie“? Rozhodne to nie je iba zdedená kôpka istých schopností a dispozícií ako si mnohí myslia.
Dieťa a škola
Nadané dieťa potrebuje i „svojský“ prístup zo strany učiteľov. V dnešnej dobe nie sú zriedkavosťou triedy pre mimoriadne nadané deti. V týchto triedach sú iné kritéria i požiadavky, taktiež individuálne hodnotenie a prístup, čo vo veľkej miere napomáha rozvoju osobnosti takéhoto dieťaťa. Čo teda rodič od učiteľa požaduje? - že bude chápať odlišnosť dieťaťa (jeho prejavy nadania) ako potenciál, ktorý treba rozvíjať,
- že mu bude ponúkať zaujímavé a podnetné aktivity (keď miesto dvadsiatich mechanických príkladov zbadáte v zošite zložitejšiu slovnú úlohu, hlavolam alebo rébus),
- že bude akceptovať iný postup riešenia, najmä v prípade, ak dieťa dospeje k správnemu riešeniu,
- že jeho ináč tvorivá a zaujímavá slohová práca nebude plná opráv kvôli pravopisu alebo krasopisu,
- že v zošite zbadáte rôzne formy sebahodnotenia dieťaťa (sebahodnotenie je dôležitým prostriedkom k správnemu sebaobrazu dieťaťa a redukcii perfekcionizmu),
- že vaše dieťa aspoň občas bude doma s chuťou riešiť nejaký zaujímavý problém, predostrený v škole
- že sa (učiteľ) s vami poradí, ak sa vyskytne nejaký problém, opýta sa vás na názor, bude chcieť s vami pátrať po príčinách a bude sa snažiť zapojiť vás do riešenia problému,
- že ocení silné stránky vášho dieťaťa a bude akceptovať tie slabšie (nebude ho umárať bifľovaním násobilky, ktorú má problém sa mechanicky naučiť, ak samostatne rieši zložité logické úlohy),
- že bude okrem bežných učebníc používať množstvo doplnkového materiálu, pracovných listov, kníh, časopisov,
- že na nástenkách neobjavíte rebríčky výkonov detí (s najlepším počtárom, najšikovnejším čitárom a pod.),
- že vaše dieťa bude riešiť úlohy viac preto, lebo je to zaujímavé ako preto, aby dostalo dobrú známku
spracovala: Bibiána Želisková