startportalspacerdomain.skspacerblog.skspacersvadba.skspacermamicka.skspacerhockey-live.skspacermailbox.sk
banner

Prvé jedlá pre najmenších

line

výživa




print Vytlačte článok  send Doporučte článok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Prvé jedlo, ktoré svojmu dieťaťu ponúknete, by malo byť ľahko stráviteľné s malou pravdepodobnosťou, že vyvolá alergickú reakciu. S cukrom alebo soľou treba rozhodne narábať opatrne. Určite nechcete svojmu potomkovi poškodiť obličky, ani ho veľmi učiť na sladké.
zeleninaPočas prvých týždňov nie je dobré mixovať veľa potravín naraz. Ak by náhodou niektorá z nich spôsobila zdravotný problém, ťažko by ste určili jej zdroj. Preto radšej zostaňte pri osvedčenej kombinácii ryže a ovocného alebo zeleninového pyré.

Mrkva je zelenina bohatá na betakarotén, (čím tmavší koreň, tým bohatší obsah). Obsahuje vitamín A a je skvelým doplnkom dojčenskej stravy pre svoju prirodzenú sladkú chuť.

Rozdrvená tekvica je ľahko stráviteľná a bez rizika alergickej reakcie. Ideálne jedlo pre novorodenca.

Paštrnák je zdrojom škrobu a vlákniny. Jeho typická sladkastá chuť je akoby zmesou petržlenu, zeleru a mrkvy. Je ľahko stráviteľný, obsahuje veľa vápnika, horčíka a draslíka. Podobne ako petržlen pridáva sa do polievok, omáčok a zeleninových zmesí. Surový nastrúhaný paštrnák ozvláštni chuť mrkvového šalátu.

Sladké zemiaky nemajú nič spoločné s bežnými druhmi zemiakov. Sú to hľuzy rastliny bataty pôvodom z Južnej Ameriky. Druh s oranžovo zafarbenou dužinou je rovnako sladký ako karotka, chuťovo pripomína gaštany a obsahuje viac vitamínov ako naše zemiaky. Obsahom vitamínu E sa vyrovnjú orechom, čo z nich robí účinný prostriedok prevencie rakoviny, srdcových chorôb a ochorení kože. Sladké zemiaky sú bohatým zdrojom draslíka, vápnika vitamínu C a vlákniny.

Cuketa je tiež dobrým zdrojom betakaroténu. Keďže skoro všetky výživné zložky sú skryté v šupke, skúste ju namiesto ošúpania len dôkladne umyť.

Brokolica je skutočným "super jedlom" vďaka vysokému obsahu vitamínu C. Naviac obsahuje betakarotén, kyselinu listovú, železo, draslík a protirakovinové látky. Najlepší spôsob ako brokolicu jesť, je spariť ju. Tým sa v nej zachovajú všetky účinné látky a vitamíny. Vodný kúpeľ by ju pripravil o viac ako polovicu obsahu vitamínu C. Pre lepšiu stráviteľnosť ju dieťaťu môžete zmixovať so zemiakmi.

autor: M. P.



Články na tomto portáli majú charakter všeobecnej informácie. Ich cieľom nie je nahrádzať odborné zdravotné vyšetrenie a starostlivosť. Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za následky spôsobené diagnostikou alebo liečbou výlučne na ich základe bez predchádzajúcej konzultácie s kvalifikovaným odborníkom.



line

Diskusia


forum 08.01.2007: admin, Diskusia k článku "Prvé jedlá pre najmenších"
rightend