startportalspacerdomain.skspacerblog.skspacersvadba.skspacermamicka.skspacerhockey-live.skspacermailbox.sk
banner

Pre bezpečnú zimnú pohodu

line

tehotenstvo a pôrod




print Vytlačte článok  send Doporučte článok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Zima, to nie je len vysedávanie za pecou a čakanie na prvé hrejivé lúče slnka. Sneh a ľad ponúka celej rodine jedinečnú príležitosť na celý rad zimných športov. A tu neraz číhajú nástrahy, ktoré môžu čas zimných radovánok riadne „okoreniť“.
deti na snehu_01Aj na vzorne upratanom dvore číha na deti, ale i na tých skôr narodených veľa nebezpečenstiev. Skôr ako inokedy sa môže stať, že sa niekto nešťastne pošmykne a zraní. Existuje však niekoľko zásad ako si v zime nedolámať kosti.

Lyžovanie, sánkovanie či snowboarding sú prirodzenou súčasťou detstva pre každé zdravé dieťa. Aj vďaka týmto športom sa určitým typom zranení „darí“ práve v zimnom období a mnohé z nich sa „lepia“ práve na najmenších.

K „zimnej nádielke“ patria i mnohé sezónne ochorenia. Rôznym dýchacím ťažkostiam a vírusovým ochoreniam sa darí možno práve preto, že sa v tomto období zdržiavame viac „pri kozube“ a náš organizmus je menej odolný.

Prvým krokom k utužovaniu zdravia malých i veľkých je pravidelné umývanie rúk po príchode zvonku, po veľkom kýchnutí, či výmene hračiek s inými deťmi. Prirodzenej odolnosti pomáha i vyvážená strava a dostatok spánku.

Ak vám práve teraz napadlo, že začnete celú rodinu otužovať pravidelným odpratávaním snehu, radšej sa ešte raz poriadne zamyslite. Starším deťom to môže prospieť a naučiť ich spoluzodpovednosti za domácnosť, ale mladším môže neprimeraná fyzická namáha uškodiť.

Mladšie a staršie deti často nevedia správne odhadnúť čas strávený pri zimných radovánkach. Rodičom môžeme napovedať, že keď sú detské rukavice do nitky premočené a detské nošteky do červena vyštípané, je čas zaveliť na ústup do tepla.

Skôr ako sa s deťmi vyberiete na zimnú prechádzku, je užitočné, ak niečo malé zjedia. Zásoba kalórií im pomôže odolať chladu navôkol. Deti by mali byť dostatočne oblečené najlepšie vo vrstvách, ale ešte pred tým by nemali zabudnúť „odskočiť si“. Vrstevnaté oblečenie by deti malo chrániť pred navlhnutím. Ak sa stane, že jedna vrstva oblečenia premokne, ďalšia zostane suchá. Bavlnené oblečenie má niekedy tú nevýhodu, že príliš nezahreje, preto radšej dajme prednosť osvedčeným vlneným svetrom a dobrým pančuchám.

deti na snehu_02Ak sa deti rozhodnú, že sa chcú ísť sánkovať samé, uistite sa, že dobre poznáte miesto, kam obyčajne chodievajú. Ak je to kopec, nemal by byť príliš strmý ani zalesnený. Obozretnými treba byť aj na členitom skalnatom povrchu a miestach blízkym čulému dopravnému ruchu.

Úrazy pri sánkovaní môžu byť pomerne vážne. K poraneniam hlavy, krčnej chrbtice či najrozmanitejším typom zlomenín sa môže pridať aj vnútorné krvácanie či zranenia brušnej dutiny. Preto je dohľad dospelých najmä nad mladšími deťmi nanajvýš žiadúci.

Korčuľovanie na klzisku či ľadový hokej sú ďalšie zimné kratochvíle, ktoré si vyžadujú starostlivé dodržiavanie bezpečnostných pravidiel. Ubezpečte sa, že dieťa má pri týchto športoch na nohách vhodný typ korčulí a správne upevnené chrániče. Kryté klzisko je vždy bezpečnejšie ako miestny rybník. Ak pustíme deti na ľad v prírode, radšej sa vopred sami presvedčme o jeho „kvalitách“ a buďme pre každý prípad nablízku.

Deti sú tiež náchylnejšie na omrzliny ako dospelí, preto teplé oblečenie nikdy netreba podceňovať, ani sa príliš dlho nezdržiavať na mimoriadne chladnom počasí. Omrzliny sa najčastejšie tvoria na prstoch horných a dolných končatín, nose, ušiach a lícach. Prvé príznaky omrzliny sú obyčajne necitlivé biele škvrnky. Postihnuté miesto treba zbaviť mokrého oblečenia a ponoriť to teplej vody (40 - 42 °C), až kým postihnuté miesto nezačneme opäť cítiť. V pokročilom štádiu začínajú postihnuté miesta žltnúť až modrať. Takéto ťažké stavy si vyžadujú bezodkladné odborné ošetrenie.

spracoval: M. P.



line

Diskusia


forum 30.01.2008: admin, Diskusia k článku "Pre bezpečnú zimnú pohodu"