startportalspacerdomain.skspacerblog.skspacersvadba.skspacermamicka.skspacerhockey-live.skspacermailbox.sk
banner

Paradajky, mali ste ich počas leta dosť?

line

výživa




print Vytlačte článok  send Doporučte článok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Stačí niekoľko krásne dozretých paradajok, kúsok syra, olivový olej, sušená bazalka a delikatesa je na svete. Božská chuť paradajok dáva gurmánom zelenú. Paradajky ako dobrý zdroj betakaroténu a draslíka by na našom stole nemali chýbať.
paradajkyParadajky sú nielen dobrým zdrojom betakaroténu a draslíka, ale i užitočným zdrojom vitamínu C a E. Najviac výživných látok obsahujú v čerstvom stave. Okrem toho obsahujú chróm a vodu a tak sú vynikajúcimi pomocníkmi redukčných diét.

Paradajky majú pomerne silný antibiotický a močopudný účinok. Znižujú hladinu cholesterolu v krvi, pôsobia protiskleroticky, zlepšujú tvorbu hemoglobínu a stimulujú imunitný systém. Posilňujú činnosť pečene a srdca a chránia pred zvyšovaním krvného tlaku.

Najznámejšími druhmi paradajok sú malé sladké ríbezľové paradajky, talianske súdkové paradajky, guľaté paradajky a žlté paradajky, ktoré sú sladšie a majú vyšší obsah cukru. Dve stredne veľké paradajky obsahujú len 22 kilokalórií.

Paradajky sfarbuje do červena karoténové farbivo lykopén. To zabraňuje vzniku niektorých druhov rakoviny tým, že obmedzuje poškodzovanie organizmu voľnými radikálmi. Betakarotén zas slúži ako prevencia pred infekčnými chorobami. Paradajková šťava je dobrá proti únave a bolestiam hlavy. Paradajky tiež prospievajú očiam a pľúcam.

I napriek tomu, že paradajky sú výbornou pochúťkou počas celého leta, u niektorých ľudí vyvolávajú nežiadúce účinky. Výsledkom sú afty a ekzémy, prejavujúce sa svrbením až pálením.

spracovala: Bibiána Želisková



line

Diskusia


forum 09.09.2008: admin, Diskusia k článku "Paradajky, mali ste ich počas leta dosť?"
rightend