Prebádať svet

nápady a aktivity
Prichádzajú na svet s plačom. Možno je v tom plači aj kúsok strachu zo sveta, ktorý ešte nepoznajú. A snáď ešte v perinke sa v nich rodí tá neprekonateľná chuť preskúmať a prebádať ten neuveriteľne veľký a záhadný svet, v ktorom sa odrazu nadýchli.
Deti prejavujú svoju povahu už od narodenia. Niektoré sú neposedné, neustále niekde pobehujú, poskakujú a potrebujú sa pohybovať v priestore. Iné dokážu presedieť hodiny na jednom mieste a skúmať, čo všetko by mohli dokázať s jedinou hračkou. Všímajte si záujmy Vašich detí už od útleho detstva. Mnohé radi kreslia, spievajú, tancujú alebo cvičia. Iné deti priam magicky priťahuje obrázková knižka, ďalšie so zatajeným dychom absolvujú s rodičmi prechádzky v prírode. Dieťa môže inklinovať k nejakej aktivite, no jeho záujem o činnosť postupom času a objavovaním nových činností upadne do zabudnutia. No tento záujem môže aj pretrvať a ďalším rozvojom a zdokonaľovaním môžete v dieťati objaviť talent pre určitú činnosť.
Základné školy organizujú pre svojich žiakov rôzne mimoškolské aktivity a záujmové krúžky. Zvedavosť detí im neraz diktuje vybrať si ich čo najviac. Ešte stále objavujú svet okolo seba a majú pocit, že veľa aktivít im zabezpečí aj veľa nových poznatkov. A v neposlednom rade určite očakávajú aj veľa zábavy. Tu nastáva priestor pre rodičov, ktorí musia zhodnotiť prípadné nadanie svojho drobca na určitú činnosť, či vzťah k nejakej aktivite. Na základe takejto úvahy a so zreteľom na výsledky dosahované v škole, dieťa usmernia a poradia mu pri výbere záujmového krúžku.
- činnosť zameraná na výkon – tu sa dieťa neustále niečo učí a zdokonaľuje sa a v konečnom dôsledku musí nejakým spôsobom svoj výkon aj prezentovať. Ide napr. o rôzne druhy športu, spev, hru na hudobný nástroj, či výučbu cudzieho jazyka
- činnosť zameraná na zmysluplné trávenie voľného času – deti sa zaoberajú aktivitami, ktoré ich zaujímajú, ale nie sú podrobované žiadnym testom či hodnoteniu.
Mimoškolská aktivita nesmie dieťa zaťažovať natoľko, aby negatívne ovplyvnili jeho výsledky v škole. Ak žiak navštevuje dva razy do týždňa krúžok, ktorého činnosť je zameraná na výkon, je táto aktivita dostatočným naplnením jeho voľného času. Ďalšiu účasť na iných aktivitách musia rodičia zvážiť v závislosti od výsledkov dosahovaných v škole. Najmä žiaci vyšších ročníkov už majú pomerne zložité učivo jednotlivých predmetov. Nie je ani úplne vhodné, aby malo dieťa na každé popoludnie naplánovanú nejakú aktivitu a nezostával mu priestor na popoludnie strávené podľa vlastných predstáv. Aj organizácia voľného času je činnosť, ktorú dieťa musí zvládnuť. Možno práve zvládnutie tejto činnosti ho môže uchrániť pred skĺznutím do života s cigaretami, alkoholom a drogami.
Rešpektujte snahu detí prebádať celý svet a pomôžte im objavovať možnosti, ktoré im život poskytuje.
autor: Janka Humlová