Magické míľniky
bábätká
Snáď neexistuje rodič, ktorý by sa rád nepochválil najnovšími pokrokmi svojho potomka a ktorého by nenaskočila husia koža v prípade, že sa ten či onen krôčik vpred ešte neobjavil zatiaľ čo iné deti ho už majú za sebou. budťe bez obáv pojem „normálny“ má v objasti vývinu detí veľmi široký význam. Pre každý prípad sme, ale pre vás pripravili všeobecný prehľad tých najdôležitejších etáp v prvom roku vášho dieťaťa.
Hlavná zručnosť | Menšie úspechy | Citový vývoj | |
---|---|---|---|
0 - 3 mesiace | Vaše bábätko by malo pomaly dvíhať hlavičku a zapájať plecia s hrudníkom pri zrakovom objavovaní svojho okolia. Koordinácia pohybu hlavy s končatinami sa odborne nazýva neuromuskulárny vývoj. | Plač je pre novorodenca na dlhú dobu jediným spôsobom dorozumievania sa s okolím, neskôr ho nahradí hrkútanie, mrčanie a výkriky. Počnúc ôsmim až desiatym mesiacom už môžete začuť aj rôzne samohlásky ako e, a, u a s postupne zlepšujúcim sa zrakom, dieťa začína sledovať pochyb predmetov alebo osôb. | Môžete očakávať prvé pokusy o sociálne dorozumievanie. Prvý úsmev okolo 6. - 8. týždňa. Najobľúbenejšími spoločníkmi sú mama, oco, babička či dedko, ktorí dokážu vašej ratolesti vyčariť úsmev na tvári a dokonca ju aj rozosmiať, rozvíjať jej pohybové schopnosti a dávať základ pre budúci spoločenský a citový vývin. |
4 - 6 mesiacov | Väčšia sila v drieku a zmysel pre rovnováhu pomáhajú vášmu dieťaťu otočiť sa na brušku a neskôr aj sedieť. V tomto období si dieťa začína uvedomovať svoju odlišnosť od rodičov. | Pchanie hračiek do úst považovalo Vaše dieťa v minulosti za jedinečný spôsob hry. Teraz prišla doba, keď začína zistovať ako hračky naozaj fungujú. Lopta sa dá zrazu gúľať, hrkálka vydáva zvuk a kockami sa tiež dá narobiť riadny rachot. Dieťa začína vydávať prvé zvuky a pazvuky od jednoduchých až po zložité s vysokými tónmi. | Chceli by ste vedieť, čo si vaše dieťa myslí? Tak to pozorne počúvajte a sledujte. Práve v tomto období totiž začína prejavovať svoje city prostrednictvom mimiky tváre a zvukov. Dáva najavo hnev, spokojnosť, frustráciu aj nudu, rozpoznáva hlasy svojich pestúnov, takže čím viac sa s ním budete zhovárať, tým viac vás obdarí úmevmi. |
7 - 9 mesiacov | Mobilita je heslom dňa. Vaše dieťa začína zvládať krížovú koordináciu končatín, čo ho vedie k plazeniu, lezeniu či "upaľovaniu" za vidinou maškrty na druhej strane miestnosti. Vaše dieťa je v tomto období ako sa hovorí "živé striebro". | Stálosť objektov - poznanie, že ľudia a veci "nemiznú", iba sa presúvajú, nastáva práve v tomto čase. Vaše dieťa začína používať gestá. Ukáže na fľašuu a dostane ju, dvihne ručičky a vezmú ho do náručia. | S poznaním o stalosti, prichádza aj strach z nezpoznaného. Dieťa sa môže v prítomnosti cudzieho človeka zamračiť, či rozkričať, ak zostane v miestnosti s cudzím človekom samo. |
10 - 12 mesiacov | Zem volá: "Bábo, vitaj doma!" V tomto čase vaše skorobatoľa rozpoznáva veľa slov ako "dobrú noc" či "no, no" a dokáže poslúchnuť jednoduché povely. Pokúša sa o prvé slová ale najdôležitejšou zručnosťou je recipročná interakcia (ukáže na fľašu, povie "baba" a dostane ju). | Prichádza čas "putovania". Dieťa sa vzpriami a začne chodiť pridržajúc sa nábytku. V období od 9. do 17 mesiaca stále väčšia istota zmení chodenie s oporou na chodenie bez nej. Dieťa začne sledovať váš pohľad, čo mu pomôže pri zvládaní rozprávania. Vy totiž pre neho pomenúvate veci, na ktoré sa spoločne pozeráte. | Dieťa mimikou odmeňuje priazeň ľudí zo svojho okolia. Lúči sa pri odchode, zamáva, či pošle vzdušnú pusu. Zamávate hrkálkov a ono to po vás zopakuje. V tomto veku je opakovanie po druhých úzasnou zábavou. Treba ho podporovať, lebo zvyšuje dieťaťu sebavedomie a pomáha mu lepšie spoznávať svet navôkol. |
13 - 18 mesiacov | Heslom tejto životnej etapy je "pohyb". Začíname chodením. Väčšina detí dokáže pekne liezť už v 13. - 15. mesiaci a zlepšovanie pohybu rýchlo vedie k objavovaniu nových pohybových zručnosti. Ako je chôdza dozadu, chôdza po schodoch s pomocou, dvíhanie hračiek v zpriamenom pstoji, snahy o kopnutie do lopty či pohyb do rytmu. | Vaše dieťa už dokáže riešiť problémy. Povedzme, že sa mu pri hre lopta zakotúľa pod stôl. Keďže dieťa už vie liezť, loptu si z pod stola dokáže vybrať tak, že vlezie pod stôl. | Dieťa začína odpozorovávať vzory správania. Ak mu prinesiete novú hračku a pritom sa usmievate, považuje to za povolenie hračku si vziať. Ak sa netvárite veselo, radšej si to rozmyslí. Tiež začina chápať jednoduchý humor z grimás v tvári alebo pri hre. |
autor: M. P.