startportalspacerdomain.skspacerblog.skspacersvadba.skspacermamicka.skspacerhockey-live.skspacermailbox.sk

Deti a voda

line

zdravie




print Vytlačte článok  send Doporučte článok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Mám dojem, že moje deti nepijú dosť čistej vody. Majú veľmi rady ovocné šťavy, tak robím všetko preto, aby v dome vždy nejaké boli, ale aj tak mám pocit, že nemajú dostatok tekutín. Často totiž mávajú popraskané pery, preto by som chcela vedieť, ako by si mohli privyknúť na vodu alebo minerálku bez väčších problémov.
Pohar vody_01Pravidelný pitný režim, je pre deti naozaj dôležitý a aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, čistá voda je tým najlepším nápojom. Premasťuje kĺby, ochladzuje organizmus, prospieva správnemu fungovaniu svalstva a vnútorných orgánov. Voda je nezanedbateľnou zložkou krvného obehu a teda "roznášačom" živín a minerálnych látok do celého organizmu. Naopak jej nedostatok je najbežnejšou príčinou zápchy, keďže v prípade jej nedostatku čerpá organizmus vodu aj z obsahu hrubého čreva a ďalších vnútorných orgánov. Deti s nedostatkom tekutín môžu mať v škole ťažkosti so sústredením a oslabený organizmus je náchylnejší na rôzne infekcie a ochorenia.

Všeobecne platí, že nemluvňatá potrebujú približne 0,5 dcl tekutiny na 0,5 kg telesnej hmotnosti. Staršie deti potrebujú zhruba 0,3 dcl na 0,5 kg váhy tekutiny denne. Takže povedzme 30-kilogramové dieťa potrebuje asi 1,9 l tekutiny denne, pri väčšej námahe alebo teplejšom počasí aj o čosi viac. Pitie vody môžete deťom zatraktívniť niekoľkými spôsobmi:
  • Urobte vodu ľahko dostupnou. Nechajte vždy nejakú fľašu stolovej vody alebo minerálky doma na kuchynskej linke, v lete v chladničke alebo špajzy. Keď je fľaša na očiach, stačí si len naliať. K jedlu namiesto džúsu tiež servírujte minerálku a uvidíte ako to zaberie.
  • Doplňte ju sirupom alebo skúste minerálku. Ak chcete, aby si deti osvojili pitie čistej vody, využite ich obľúbený džús a skúste im ho zriediť v pomere 3/4 vody a 1/4 100 %-néhoalebo ovocného džúsu. Môžete skúsiť spestriť deťom čistú vodu ovocným sirupom alebo citrónovou šťavou s cukrom.
  • Berte ju so sebou na výlety. Vždy keď sa vyberiete na výlet alebo bicyklovú túru, majte so sebou po ruke fľašu minerálky alebo čistej vody.
  • Ponúknite deťom na vodu bohaté potraviny. Existuje veľa druhov na vodu bohatej zeleniny a ovocia. Najznámejším je pravdepodobne vodný melón s takmer 80 %-ným obsahom vody, ale zaujímavá je napríklad aj doma vyrobená ovocná dreň, cuketa alebo rajčiny.

autor: M. P.



Články na tomto portáli majú charakter všeobecnej informácie. Ich cieľom nie je nahrádzať odborné zdravotné vyšetrenie a starostlivosť. Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za následky spôsobené diagnostikou alebo liečbou výlučne na ich základe bez predchádzajúcej konzultácie s kvalifikovaným odborníkom.



line

Diskusia


forum 15.05.2007: admin, Diskusia k článku "Deti a voda"
rightend