startportalspacerdomain.skspacerblog.skspacersvadba.skspacermamicka.skspacerhockey-live.skspacermailbox.sk
banner

Desiata - súčasť školskej tašky

line

výživa




print Vytlačte článok  send Doporučte článok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Nejedna mama sa ráno pasuje s otázkou, čo ponúknuť dieťaťu na desiatu, aby bola chutná a zároveň zabezpečila dostatok energie. Ponúknuť med, maslo, syr alebo šunku? Nuž nech ponúknete čokoľvek, desiata by nemala chýbať ani v jednej školskej taške.
chlapec pije mliekoDesiata pokrýva 10 - 15 % denného energetického príjmu a je nevyhnutná k tomu, aby sa dieťa mohlo v škole sústrediť a podať dostatočný výkon. Dieťa by malo desiatovať uprostred časového intervalu medzi raňajkami a obedom.

Štartom do nového dňa sú však raňajky a preto je nevyhnutné vytvoriť pre ne dostatočný priestor i napriek rannému zhonu. Ak sú raňajky slabšie, je potrebná výdatnejšia desiata. Deti, ktoré ráno nejedia, zaháňajú hlad čokoládou, cukríkmi či inými maškrtami. Medzi deťmi, ktoré neraňajkujú, je vyšší výskyt obezity.

Niektoré deti raňajky odmietajú. V tom prípade je dobré vypiť aspoň pohár mlieka alebo ovocného džúsu. A čo tak ponúknuť raňajkové cereálie na báze ovsených, pšeničných alebo jačmenných vločiek? Sú mimoriadne bohaté na viaceré živiny a ich výživová hodnota sa zvyšuje, ak sú obohatené o sušené ovocie, orechy a semená olejnatých plodín.

Základom raňajok i desiaty je chlebík alebo pečivo. Privykajte deti na celozrné druhy pečiva, ktoré sú bohatšie na vlákniny, vitamíny a minerálne látky. K pečivu sú vhodné nátierky zhotovené z rôznych nátierkových tukov, zeleniny, syrov, tvarohu a byliniek, ktoré sú zdrojom mnohých dôležitých živín. Vhodnou súčasťou raňajok či desiaty sú mliečne výrobky napr. vo forme jogurtov.

Rozmanitá strava lepšie chutí. Najlepším vzorom ako vštepiť dieťaťu zásady správnej výživy, je ísť mu príkladom. Stravovacie návyky sa utvárajú v prvých rokoch života, preto je veľmi dôležité, aby sa deti naučili prijímať všetky potrebné živiny. Rozmanitá strava je predpokladom k tomu, aby boli deti silné a zdravé. Pri príprave desiaty vychádzajte z toho, že desiata má byť nielen chutná, ale i výživná. Je potrebné vždy skontrolovať, či dieťa desiatu zjedlo a podľa toho prispôsobovať veľkosť porcie. K desiate ponúknite jabĺčko na zahryznutie, banán, či pomaranč. Detskému jazýčku ulahodí i sladká maškrta, no sladkosti by v žiadnom prípade nemali byť hlavnou zložkou desiaty.

Čo ponúknuť deťom na pitie? K desiate patrí nápoj. Nedostatok tekutín vedie k únave a bolestiam hlavy, podráždenosti, znižuje pozorosť a rýchlosť reakcií a preto je nevyhnutné stratenú vodu dopĺňať. Príjem tekutín u detí je preto obzvlášť dôležitý. Dieťa vníma nedostatok tekutín neskôr ako dospelý. Dieťa by malo vypiť 1,5 - 2 l vody denne.

Umožnite deťom pestrosť vo výbere tekutín. Základom „nápojového lístka“ by mala byť čistá pramenitá voda, ovocné šťavy riedené vodou, čaje a z času na čas pridať detské nealkoholické nápoje. Tekutiny majú byť súčasťou raňajok, ktoré tvoria zákad dňa. V priebehu dňa je nutné tekutiny priebežne dopĺňať, no pred spaním by dieťa nemalo vypiť viac ako dva decilitre tekutín.

spracovala: Bibiána Želisková



Články na tomto portáli majú charakter všeobecnej informácie. Ich cieľom nie je nahrádzať odborné zdravotné vyšetrenie a starostlivosť. Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za následky spôsobené diagnostikou alebo liečbou výlučne na ich základe bez predchádzajúcej konzultácie s kvalifikovaným odborníkom.



line

Diskusia


forum 19.11.2007: admin, Diskusia k článku "Desiata - súčasť školskej tašky"
rightend