startportalspacerdomain.skspacerblog.skspacersvadba.skspacermamicka.skspacerhockey-live.skspacermailbox.sk

Ako sa vyrovnať so šikanovaním - II. časť

line

školáci




print Vytlačte článok  send Doporučte článok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Každý deň nemálo školákov vstáva z postele so strachom zo školy. Šikana je závažný spoločenský problém, ktorý sa zďaleka netýka len žiakov. Často však zostáva skrytý a premlčaný. V dnešnom článku sa pokúsime urobiť výnimku.
sikanovanie_02Mladšie deti by mali každý pokus o šikanovanie čo najskôr nahlásiť dospelému, ktorému dôverujú. Staršie deti by mali nahlásenie zvážiť podľa situácie.

Nemálo žiakov už doplatilo na nevšímavosť mlčanlivej väčšiny, keď násilné správanie svojich spolužiakov nenahlásili učiteľom a to ešte viac podnietilo bezuzdné správanie útočných spolužiakov. Inokedy sa zase agresorova obeť nedokáže nasýtiť odplaty a situácia sa stane nezvládateľnou. Dospelí v pozícii autority – rodičia, učitelia alebo trenér, môžu nájsť riešenie situácie bez toho, aby agresor o tom vedel. Ak nastane v škole situácia, ktorá by mohla vyvrcholiť otvoreným násilím, nezostávajte osamote a zdržiavajte sa v skupine, či už v škole alebo na ceste domov.

Existuje niekoľko spôsobov, ako čeliť fyzickému a psychickému šikanovaniu:

Agresora ignorujte a kráčajte ďalej

Tento spôsob vyrovnania sa s provokáciou rozhodne neznamená, že ste zbabelec – niekedy je ignorovať provokáciu ťažšie, ako vybuchnúť v hneve. Šikanovanie „živí“ práve pozitívna reakcia. Ak nebudete reagovať na provokatívne SMS-ky, či ľubovoľnú formu „rýchlej komunikácie“ (ICQ, diskusné fórum, chat), provokatéra to rýchlo prestane baviť. Odchod so vztýčenou hlavou dá agresorovi jasný signál zdravého sebavedomie.

Ovládnite svoj hnev

Koho by neprovokovali urážky a uťahovanie si zo slabších stránok. Reakcia hnevom je práve to, čo agresor očakáva - pocit, že má moc nad citmi provokovaného. Ak sa nachádzate v situácii, keď nemôžete na provokáciu reagovať odchodom, pokúste sa odraziť ju humorom. Hnev si môžete „vybiť“ napr. cvičením, alebo tým, že zlosť „vylejete“ na papier, ktorí potom roztrháte.

sikanovanie_03Nedajte sa vyprovokovať k fyzickému protiútoku

Ak sa necháte vyprovokovať k fyzickému protiútoku, nielenže tým dávate najavo svoj hnev, ale predovšetkým si nemôžete byť istí reakciou protivníka. Svoju prevahu môžete dať najavo práve tým, že „provokáciou“ prejdete bez povšimnutia. Nájdu sa dospelí, ktorí veria, že šikanovanie patrí k dospievaniu, pretože posilňuje odvahu a facka za facku robí chlapa chlapom. Opak je však pravdou. Násilie vždy plodí len ďalšie násilie a nič nerieši.

Pracujte na svojom sebavedomí

Chyťte svoj život „za pačesy“. Možno nedokážete zapôsobiť na ostatných, ale vždy môžete zostať sami sebou. Nájdite si také záľuby, ktoré vám pomôžu cítiť sa lepšie a hľadieť na seba v pozitívnom svetle.

Pravidelné cvičenie je dobrým prostriedkom na odreagovanie a zlepšenie nálady. Cvičiť sa dá v posilňovni alebo aj na kurzoch rôznych bojových umení, či relaxačných techník. Iným spôsobom ako si zvýšiť sebavedomie, je nájsť si zaujímavé hobby, v ktorom môžete vyniknúť a zároveň si nájsť priateľov rovnakej „krvnej skupiny.“

Problém riešte

Nemlčte. Ak sa vás niekto pokúša šikanovať, zverte sa učiteľovi, školskému psychológovi, ktorý vám najskôr poskytne potrebnú podporu. Rozhovor s kvalifikovaným odborníkom pomáha zbavovať sa strachu a frustrácie, ktorá sa vo vás hromadí.

Nájdite si skutočných priateľov

Ak sa stane, že sa vás dotkne zlomyselná klebeta je vždy dobré ak máte pri sebe niekoľko blízkych priateľov, ktorí pomôžu prelomiť pocit zranenia a odcudzenia. Priateľom sa vždy môžete zdôveriť s tým ako sa Vás ohováranie dotklo. Vedomie, že sú ľudia, ktorí poznajú pravdu je v podobnej situácii najlepším liekom na dušu.

autor: M. P.

rightend