Rozvoj rečových schopností je jedným z najdôležitejších predpokladov celkového duševného a duchovného rozvoja dieťaťa. Má veľký vplyv na neskoršie výsledky v škole, na celkovú adaptáciu v kolektíve i presadenie sa v živote. Veľkú úlohu zohráva prostredie, v ktorom dieťa vyrastá, v neposlednom rade i rodičovská výchova.

Pri hre sa dieťa učí. Počúva rozprávky, prežíva dej, rozpráva udalosti, rieši hádanky, pamätá si básničky. Je zvedavé, všetko ho zaujíma. Je to preň jedinečný zážitok, ktorý rozvíja i jeho rečové schopnosti a podnecuje túžbu po všetkom novom.
Dieťa sa počúvaním učí
Najviac sa dieťa učí počúvaním. Preto je potrebné osvojovať si „techniku tichého počúvania“. Na rozšírenie slovnej zásoby sa odporúča:
pomenovanie konkrétnych vecí, označovanie činností, rozlišovanie rôznych tvarov, materiálov, farieb, veľkostí. Týmto všetkým sa rozvíja slovná zásoba dieťaťa a cvičí sa pamäť. Dobré je, ak dieťa počuté opakuje. Čím viac s dieťaťom rozprávame, tým viac podporujeme jeho učenie a pamätanie slov.
Dieťa trpí, ak sa s ním nerozprávame
Dieťa vo svojich prvých rokoch preberá len toľko poznatkov a zážitkov, koľko je schopné stráviť. Najviac sa rečové schopnosti rozvíjajú do štvrtého roku života. Základom všetkého však po celý život ostáva komunikácia. Či ide o obdobie prenatálne, dojčenské, batolivé či predškolské, treba mať na pamäti, že pravidelná komunikácia utvára vzťah medzi rodičmi a deťmi. Najdôležitejšie je prostredie, v ktorom sa dieťa pohybuje. To aktívne pôsobí na jeho rozvoj.
spracovala: Bibiána Želisková